Creu de paper de diari

Creu de paper de diari

1946

Tècnica

Collage i aquarel·la sobre paper

Dimensions

40 x 31 cm

Número de registre

Comentari de l'obra

(...) En analitzar un dels primers collages de Tàpies, Creu de paper de diari (1946-1947), no podem cercar-ne els orígens ni en els papiers collés de Braque o Picasso ni en els Merz de Schwitters, sinó en els moviments simbolistes de finals de segle. No hi trobem, en aquesta obra, ni un tipus de composició per mitjà de plans cubistes, ni tampoc jocs de trompe-l’œil. Tampoc no hi trobem les alteracions de significat característiques del surrealisme. Som, per contra, davant d’un tipus de composició d’origen sintetista, més emparentada amb l’obra de Mondrian o Kupka que no amb la de Picasso o Masson, per posar-ne tan sols uns exemples.

Des d’una perspectiva simbolista, la creu representa la síntesi de tot el que és material (horitzontal) i espiritual (vertical), com també la seva transcendència. El fet que per formar la creu s’hagi escollit precisament la secció del diari dedicada als obituaris i que, juntament amb el paper de diari, s’utilitzi també un paper de Manila, que sembla paper higiènic, reforça aquest caràcter, ja que tot plegat ens parla de la transcendència del que és humil, de l’espiritualitat del que és material.

Extractes de Manuel J. Borja-Villel, “La col·lecció”, Fundació Antoni Tàpies (Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1990).